De gebruikersgegevens in het nieuwe DiginBFT-portaal komen niet altijd overeen met de relatiegegevens die al bij het Bureau Financieel Toezicht (BFT) bekend waren. Dat blijkt uit een pilot met het nieuwe portaal. Het BFT belt daarom gerechtsdeurwaarders- en notariskantoren op om de juiste gegevens op te vragen.

Daarbij vraagt het BFT onder andere om namen van huidige gemachtigden, een mobiel nummer en e-mailadressen. Mobiel nummer en e-mailadres zijn nodig om inloggen via een tweestapsverificatie mogelijk te maken. Zodra de correcte gegevens bij het BFT bekend zijn, wordt de indiener aan het nieuwe portaal toegevoegd. Het BFT stuurt deze persoon dan een uitnodigingsmail. In het nieuwe DiginBFT moet degene die feitelijk de indiening verzorgt (bijvoorbeeld een administratiekantoor of accountant) zijn identiteit kunnen verifiëren met een gekwalificeerde digitale handtekening.

Notarissen en gerechtsdeurwaarders die liever zelf contact met het BFT opnemen, kunnen het algemene telefoonnummer 030 2516984 bellen of mailen naar diginbft@bureauft.nl. Dit is nog mogelijk tot 1 april a.s., zodat zij het nieuwe DiginBFT-portaal direct kunnen gebruiken. Aanmeldingen na 1 april worden geactiveerd voor het indienen van de cijfers over het tweede kwartaal 2023.

Dit jaar wordt het nieuwe portaal verder uitgerold en houdt het oude DiginBFT op te bestaan.